woensdag 21 januari 2015

Dag 3: papieren sorteren

Ik weet het, mijn stappenplan neemt geen reuzenstappen, als je meteen wilt weten hoe het resultaat eruit komt te zien, dan moet je bij mij geduld hebben. Het is namelijk niet altijd even simpel. Als het simpel is, dan kun je overal wel terecht op internet.
Het probleem is dat het vaak niet zo simpel is. Als je echt wilt weten wat je uitgeeft, dan zul je het moeten bijhouden. En ja, dat kost tijd. Na drie dagen kun je nog niet zeggen wat je in de maand bijvoorbeeld uitgeeft aan boodschappen.

Daarbij verwacht ik niet dat iedereen elke dag evenveel tijd heeft om bezig te gaan. En dus kun je beter kleine stappen nemen die je af en toe met een dagje spijbelen toch gemakkelijk kunt inhalen.
Ten slotte verwacht ik dat er meer mensen zijn net als ik, die niet alle papieren keurig en ordelijk bij elkaar bewaren. Nog maar een paar jaar terug zou ik echt moeten zoeken om alle benodigde papieren te vinden die te maken hadden met de financiële administratie. Er lag een stapeltje op het eind van de eettafel, er lagen wat brieven in het krantenbakje onder de salontafel, er lag ook een stapeltje op het bureau boven en vervolgens zat er ook iets in een map waarin ik in een vlaag van opruimerigheid alvast was begonnen om de dingen overzichtelijk te krijgen. Tegenwoordig is het gelukkig ietsje beter...

In elk geval is het belangrijk om alle papieren bij elkaar te hebben. Ben je geschrokken van de stapel? Is hij groot of valt het nog mee? Wees gerust, niet alles is altijd even belangrijk om te bewaren en ook daar gaan we stap voor stap doorheen. Voor vandaag de opdracht: ga sorteren. De bankafschriften bij elkaar, de loonstrookjes, de brieven voor gas/licht en water, de enveloppen van de belastingdienst, enzovoort. Meestal staat er op de envelop of brief een logo wat het vooral gemakkelijk maakt, je ziet meteen waar de post vandaan komt.
Zitten er nog ongeopende brieven bij? Zet je erover heen en maak ze open. Kijk of het belangrijk is. Met name enveloppen van het CJIB (opgelopen boetes), incassobureaus en de belastingdienst kun je maar beter niet al te lang dicht laten zitten. Dat zijn instanties waarbij een betalingsherinnering of aanmaning (als je het eerste bedrag niet betaalt) vaak meteen met een fors bedrag verhoogd wordt. Dat kun je maar beter voor zijn.
Vanaf nu nog een actiepuntje: alle post die komt maak je meteen open en je scant het meteen of het belangrijk is of niet, dat kost helemaal niet veel tijd, dus er is geen reden om dat uit te stellen.

Natuurlijk schrijf je ook weer alle aankopen van vandaag op, daar blijven we nog wel even mee doorgaan!

1 opmerking:

  1. Het lijkt me juist heel goed dat je de stapjes klein houd. Iemand die een chaos heeft en er niet uitkomt, zal inderdaad met kleine stapjes tegelijk aan de slag moeten.
    Ik vindt het echt mooi dat je er zo'n duidelijk geheel van maakt voor wie dat nodig heeft.

    BeantwoordenVerwijderen