maandag 19 januari 2015

Dag 1: noteren, noteren, noteren

Vandaag beginnen we met het 'echte' werk. Vanaf vandaag ga je al je uitgaven in kaart brengen. Hiervoor heb je een lege excelsheet nodig, je kasboek, je schriftje of een worddocument. Bovendien raad ik aan om alle bonnetjes te bewaren van de winkels waar je bent geweest, of je met contant geld hebt betaald of met je pinpas dat maakt niet uit.
Het is tegelijk ook belangrijk om bedragen die je uitgeeft, maar waarvan je geen bonnetje krijgt, ook op te schrijven. Bijvoorbeeld een collecte aan de deur waar je geld aan geeft, of iets dat je via marktplaats hebt gekocht. Daarom gaan we elke dag de lijst bijwerken, want op zaterdag ben je die ene collecte 's maandags vast alweer vergeten...

Op welke manier kun je het opschrijven? In een lijntjesschrift is vaak een kantlijn (verticale lijn) afgedrukt. Voor die kantlijn schrijf je de datum waarop je de aankoop hebt gedaan. Aan de rechterkant van het papier maak je eenvoudig zelf een andere kantlijn. Deze plaats je zover van de kant af dat je daar nog 5 getallen kunt opschrijven. Daar komen alle bedragen die je hebt uitgegeven.
Daar tussenin schrijf je eerst op waar je het gekocht hebt en vervolgens wat je gekocht hebt. Hierbij pak je je lijst van dingen die je wilt weten over je eigen financiën, ik schreef er al over. Aan de hand daarvan bepaal je wat je opschrijft, die zak aardappels en twee pakken melk hoef je niet apart op te schrijven (tenzij je wilt weten hoeveel je uitgeeft aan melk natuurlijk ;-)), maar een pakje sigaretten kan je wel interessant genoeg vinden om apart te vermelden. In word of excel gebruik je vier kolommen, waarbij je eigenlijk op dezelfde manier werkt.

Misschien denk je wel dat je geen bonnetjes hoeft te bewaren, omdat je alles altijd pint en via internetbankieren alles kunt terug vinden wat je hebt uitgegeven. Natuurlijk kan dat, maar ik geef een voorbeeldje waaruit blijkt dat het wel een vertekend beeld kan opleveren. Stel je ziet op je bankafschrift dat je 56,46 bij de AH hebt uitgegeven, dan is de kans groot dat je dit bedrag opschrijft als boodschappen. In werkelijkheid heb je een dekbed gekocht voor 24,99, een cadeaukaart voor de verjaardag van je vader voor 10 euro, een doosje bonbons voor de buurvrouw die je laatst heeft geholpen van 3,99, een pakje sigaretten 6,25? (geen idee hoeveel zoiets kost) een stel sokken voor je zoontje van 2,99, een fles shampoo voor 2,69, een pakje rijst van 0,45 en koopzegels voor 5,10. Eigenlijk heb je dus maar 45 cent uitgegeven aan 'echte' boodschappen. En in zo'n geval kun je aan de hand van het kassabonnetje thuis precies invullen waar je je geld aan uit hebt gegeven.
Dit is wel een extreem voorbeeld, als je niet alles zo wilt uitsplitsen, maar bijvoorbeeld rookwaar en koopzegels in je boodschappen meeneemt, dan doe je dat, daar ben je helemaal vrij in.

Een voorbeeldje hoe het er dan uit komt te zien:
 
Datum Waar Wat gekocht Bedrag
18-01-15 AH dekbed € 24,99-
18-01-15 AH cadeautjes (vader en buurvrouw) € 13,99-
18-01-15 AH sigaretten € 6,25-
18-01-15 AH sokken (kleding) € 2,99-
18-01-15 AH persoonlijke verzorging € 2,69-
18-01-15 AH boodschappen € 0,45-
18-01-15 AH koopzegels € 5,10-
18-01-15 thuis collecte € 2,00-
18-01-15 marktplaats twee kussens verkocht € 3,50
18-01-15 werk lunchen € 2,45-

Als je het goed kunt zien staat er ook één positief bedrag in de tabel. Al het geld wat je contant binnenkrijgt, dat schrijf je ook op.

Morgen meer.

2 opmerkingen:

  1. Fijne duidelijke uitleg. Ik ben er zelf sinds twee maanden mee begonnen. Jou tips zijn dus zeer welkom voor mij als beginner. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees en doe met je mee. Administratief kan het allemaal wel wat beter worden. De bekende schop onder mijn kont heb ik even nodig.

    Lekker duidelijk geschreven. Dank daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen