donderdag 22 januari 2015

Dag 4: inkomsten

Vandaag beginnen we met het 'echte' werk, het maken van een maandbegroting. Waarom we werken met een maandbegroting en bijvoorbeeld niet met een jaarbegroting of een weekbegroting? Simpel omdat heel veel bedragen maandelijks worden betaald. Bijvoorbeeld de huur, de hypotheek, verzekeringen of een telefoonabonnement. Over het algemeen komen deze bedragen maandelijks terug. Ook wordt in veel gevallen het loon maandelijks bijgeschreven, net als veel toeslagen. Door te werken met een maandbegroting heb je al die bedragen overzichtelijk op een rijtje en dan zie je precies wat je overhoudt om andere dingen van te betalen.

Vandaag beginnen we dus met een maandbegroting en daarbij kijken we eerst naar de positieve kant: de inkomsten. Om dit op te schrijven heb je een vel a4 papier nodig met lijntjes of blokjes. Dit kan overigens ook heel goed in word of excel.
Bovenaan zet je Inkomsten en vervolgens schrijf je al die dingen op waar je geld van krijgt. Daarnaast zet je een verticale lijn, zodat het blad verdeeld wordt in twee kolommen. In de tweede kolom zet je de bedragen die je per maand binnenkrijgt. Hiervoor heb je met name je loonstrookjes nodig, of de papieren van je uitkering, gegevens van de toeslagen van de belastingdienst, enzovoort.
We richten ons vandaag alleen op de bedragen die maandelijks binnenkomen. Er zijn ook bedragen die niet maandelijks binnenkomen, zoals bijvoorbeeld de rente en de kinderbijslag. Dat gaan we morgen verwerken.

Heb je niet alle gegevens kunnen vinden, dan kun je ook de bankafschriften erbij nemen. Alle c-bedragen daarop (credit) zijn bijgeschreven en kun je dus zien als inkomsten. Om te bepalen hoeveel je per maand binnenkrijgt kun je het beste de bankafschriften van de laatste drie maanden bekijken. Dan kun je beter zien hoeveel je per maand binnenkrijgt. Hierbij moet je wel erop letten of iets elke maand terugkomt, zoals bijvoorbeeld het loon, of dat iets eenmalig is, bijvoorbeeld een bedrag van de eindafrekening van gas en licht.
Noteer bij loon het basisloon dat je krijgt per maand. Alle overuren die je eventueel uitbetaald hebt gekregen zijn extra en hoeven niet maandelijks terug te komen. Neem ook niet klakkeloos het loon over van december, het kan best zijn dat daarin ook een dertiende maand en een bonus zijn verwerkt, welke je niet in andere maanden krijgt.
Hieronder staat een voorbeeld hoe het eruit zou kunnen zien. Natuurlijk schrijf je alleen die dingen op, welke je echt binnenkrijgt. Als je bijvoorbeeld een koophuis hebt zul je nooit huurtoeslag krijgen. Misschien denk je wel: toeslagen? Wat zijn dat? Kijk dan op http://rechtopgeld.nl om te zien of je voor een toeslag in aanmerking komt en dan kun je ze meteen aanvragen.

Nogmaals, vandaag gaat het alleen over maandelijkse inkomsten. Morgen gaan we het hebben over inkomsten die niet maandelijks, maar bijvoorbeeld één keer per kwartaal binnenkomen.

 
Maandoverzicht 2015 Bedrag


Inkomsten
Loon € 1.596,75
Uitkering
Huurtoeslag € 213,53
Zorgtoeslag € 54,00
Kinderopvangtoeslag € 150,00
Kindgebonden budget € 65,00
Hypotheekrenteaftrek








Vergeet ook vandaag niet de bonnetjes van je uitgaven!

5 opmerkingen:

  1. Even meteen stoorzender zijn: hou je er bij zo'n budgettering ook rekening mee dat je toeslagen misschien moet terugbetalen omdat je bij nader inzien er geen recht op had? Heel veel mensen moeten terugbetalen omdat hun belastbaar inkomen anders uitpakt dan voorzien, of omdat belastingregels in het lopende jaar veranderen en de uitwerking daarvan pas achteraf duidelijk blijkt m.b.t het recht op toeslagen.
    Dus misschien van die toeslagen meteen een bedrag reserveren op een spaarrekening?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij vragen onze toeslagen achteraf aan. Leuk extraatje!!WMT

      Verwijderen
  2. ik heb al jaren een overzicht in excel.. dus ik doe niet mee met je programma ;) maar leuk om te lezen en zeker nuttig voor alle mensen die het nog niet doen. ik maak wel een jaaroverzicht.. per maand verdeelt. idd ook met de inkomsten erin en alle uitgaven, ook evt de jaarlijkse uitgaven zoals gemeente, waterschapsbelasting enz, in de juiste maanden.
    1x een maandoverzicht gaat voor ons niet werken omdat ons inkomen elke maand heel anders is. beide geen vast inkomen. man wel een basisbedrag maar elke maand overuren die hij laat uitbetalen e ik werk als gastouder, dus als zzper zegmaar, ben afhankelijk van de uren dieik maak, die zijn elke maand anders. ik krijg op 4 verschillende data elke maand weer andere bedragen (en de data zijn ook elke maand anders..) . soms kan een jaaroverzicht of iig voor elke maand een eigen overzicht, dus wel handig zijn.. !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zelf vorig jaar een Excel-overzicht gemaakt wat wel het hele jaar loopt en waar alle bedragen heel makkelijk en overzichtelijk in verwerkt kunnen worden. Voordeel van mijn overzicht is dat je ook toekomstige verwachte uitgaven kunt verwerken en per dag kunt zien hoeveel je dan overhoudt, zodat je altijd kunt zien wanneer je even rustig aan moet doen; ook al is het niet voor nu, maar een soort reservering voor straks.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om te lezen elke dag. Ik heb al jaren een eigen programma, maar volg je verhaal met interesse.

    BeantwoordenVerwijderen