woensdag 4 oktober 2017

Overstappen van leverancier - gas en elektriciteit -

In de herfst neem ik altijd onze gas- en elektriciteitsleverancier onder de loep. In de herfst loopt namelijk ons contract af en dan is het aan te raden eens te kijken of je wilt blijven zitten bij je huidige leverancier of dat je wilt overstappen naar een andere.
De laatste jaren ben ik altijd overgestapt, omdat bleek dat ik ergens anders voor een jaar weer goedkoper uit zou zijn. Gelukkig hoef ik dat allemaal niet zelf te onthouden, want ik word het hele jaar door eraan herinnert dat ik kan overstappen, door deurverkopers, door mailtjes of door telefoontjes. Ik sla dat het hele jaar door altijd af, omdat het voor ons niet uit kan om eerder over te stappen dan het contract afloopt. Ook al betaalt de nieuwe leverancier een eventuele boete, als we in de lente zouden overstappen zouden we een fikse narekening krijgen, omdat we wel de (relatief) dure winter (wat gas en elektriciteit betreft in elk geval) meer gas en elektriciteit verbruikt hebben dan dat we ervoor betaald hebben, want we betalen een maandgemiddelde. Met name deurverkopers snappen daar niets van als ik het probeer uit te leggen en blijven maar beweren dat dat echt niet het geval kan zijn. Dat heb ik twee keer geprobeerd, dus nu sla ik ze af en zeg dat ik geen interesse heb.

In de herfst is dat een ander geval. Dan wil ik nog wel open staan voor een nieuw aanbod. Mondeling ga ik geen contract aan, want ik wil alles nog wel goed kunnen nalezen en bekijken en vergelijken met andere leveranciers, maar meestal mailen ze dan een aanbod waar je mee kunt doen wat je wilt.
Zo werd ik laatst gebeld door Nuon. Hier zijn we in het verleden wel bij geweest en daarom konden ze me een mooi aanbod doen met een welkom terug bonus van 150 euro. We zouden dan maandelijks wel iets meer gaan betalen, maar dat zou ruimschoots gecompenseerd worden door die welkom terug bonus. Geen probleem om dit mondelinge aanbod te mailen. Maar wat ik toen las verbaasde me heel erg. Al een aantal jaar is ons verbruik vrijwel gelijk, met wel wat extra gasverbruik in een koude winter en de laatste jaren toch wat meer elektriciteitsverbruik door een groter huishouden, maar dat Nuon in de mail ervoor kiest om 200 kWh meer te rekenen dan we momenteel verbruiken en 200 m3 gas minder te rekenen, daar snap ik helemaal niets van (let wel, ze hebben zelf geschat op basis van vorige jaren). En aangezien gas toch een heel belangrijke kostenpost is voor de klant schetsen zij de situatie toch een stuk rooskleuriger dan de werkelijke rekening zal uitpakken. Van dit aanbod werd ik dus absoluut niet blij.

Dan maar de energievergelijker van gaslicht.com ingevuld met de juiste gegevens van ons verbruik van afgelopen jaar. En wat schetst mijn verbazing? Nuon komt als goedkoopste uit de bus, maar wel met een welkomstbonus van 280 euro! Dat is 130 euro meer dan mij mondeling en via mail beloofd werd. En wat schetste nog meer mijn verbazing? Als we bij onze huidige leverancier blijven, dan krijgen we een verlengpremie van 180 euro. We vinden duurzaamheid ook belangrijk, dus we denken er nog even over na of en waarnaar we willen overstappen. In elk geval kan het geen kwaad om jaarlijks de boel weer te bekijken, ook al ben je dik tevreden met je huidige leverancier en wil je daar niet weg, zo'n verlengpremie is ook best leuk meegenomen.

En ik zag ook dat je een gratis sticker kunt aanvragen (wel met reclame van gaslicht.com) die deze verkopers van je voordeur weert. Goed idee, alleen vind ik zo'n bestickerde voordeur weer niet zo fijn...

5 opmerkingen:

  1. Met een energievergelijker zoals op https://www.energie-vergelijken.net/energievergelijker/ ben je verzekerd van een overstappremie dus een korting op je nieuwe contract wat wel kan oplopen tot 250 Euro. Daarnaast kun je goedkoper uit zijn met het maandtarief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naam: __ Hendi Zikri Didi
    Plaats: _________________ Melacca, Maleisië
    banen: _ Ondernemers
    Elke kennisgeving: ____ hendidi01@gmail.com

    Hallo allemaal, wees alsjeblieft voorzichtig met het krijgen van een lening hier, ik heb veel nep-leners op internet, ik ben bedrogen, ik gaf het bijna op, totdat ik een vriend ontmoette die net een lening had aangevraagd en hij kreeg een lening zonder druk, dus stelde hij me voor om AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM te legitimeren, heb ik 1,3 miljoen dollar aangevraagd. Ik heb mijn lening minder dan 2 uur slechts 1% zonder onderpand. Ik ben erg blij dat ik ben gered van het krijgen van een slechte schuld. dus ik adviseer iedereen hier een lening nodig te hebben om contact op te nemen met AASIMAHA en ik garandeer dat u uw lening krijgt.

    Applicatie / Contact Center

    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede dag, ik ben nu zo blij omdat ik vandaag mijn lening van € 29.000 heb gekregen van dit goede bedrijf LAPO na verschillende oplichting van verschillende cheaters, je kunt ook contact met hen opnemen als je een snelle lening nodig hebt, neem nu contact met hen op via deze e-mail: lapofunding960@gmail .com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. URGENT LOAN IS AVAILABLE NOW
    TODAY I GOT MY DESIRED LOAN AMOUNT $760,000.00 FROM A RELIABLE AND TRUSTED LOAN COMPANY LAST WEEK, BUSINESS/HOME/COMPANY/PROJECT/PERSONAL LOAN? ARE NOW AFFORDABLE HERE FOR YOU TODAY CONTACT Email profdorothyinvestments@gmail.com

    Hello,I'm here to testify of how i got my real estate business loan from PROF. MRS.DOROTHY JEAN INVESTMENTS (profdorothyinvestments@gmail.com) I don't know if you are in need of an urgent loan to pay bills, start business or build a house, they offer all kinds of loan Ranging from $5,000.00 to $2,000,000.00USD with a low interest rate of 2% and loan duration of 1 to 33 years to pay back the loan secure and unsecured. Are you losing sleep at nights worrying how to get a Legit Loan Lender?
    MRS.DOROTHY JEAN holds all of the information about how to obtain money quickly and painlessly without cost/stress via Contacts Whatsapp Number +1(541)279-1406 Email profdorothyinvestments@gmail.com

    Consider all your financial problems tackled and solved ASAP. Share this to help a soul right now THANKS.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had nooit gedacht dat ik dit bericht zou plaatsen. Er is iets geweldigs gebeurd dat mijn wereld heeft veranderd. Ik heb een lening gekregen, ik heb met succes mijn schulden afbetaald. het leven voelt nu goed. Ik had schulden, ik had dringend geld nodig. Verschillende online bedrijven waarmee ik contact had, konden me geen geld aanbieden omdat ik de administratiekosten niet kon betalen. mijn vriend Emilia verwees me naar lapofunding960@gmail.com, ik vroeg een lening aan en ondertekende hun contract met een advocaat. als je een eerlijk bedrijf nodig hebt dat je kunt vertrouwen om krediet aan te vragen, raad ik je ten zeerste aan contact op te nemen met lapofunding960@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen