woensdag 4 oktober 2017

Overstappen van leverancier - gas en elektriciteit -

In de herfst neem ik altijd onze gas- en elektriciteitsleverancier onder de loep. In de herfst loopt namelijk ons contract af en dan is het aan te raden eens te kijken of je wilt blijven zitten bij je huidige leverancier of dat je wilt overstappen naar een andere.
De laatste jaren ben ik altijd overgestapt, omdat bleek dat ik ergens anders voor een jaar weer goedkoper uit zou zijn. Gelukkig hoef ik dat allemaal niet zelf te onthouden, want ik word het hele jaar door eraan herinnert dat ik kan overstappen, door deurverkopers, door mailtjes of door telefoontjes. Ik sla dat het hele jaar door altijd af, omdat het voor ons niet uit kan om eerder over te stappen dan het contract afloopt. Ook al betaalt de nieuwe leverancier een eventuele boete, als we in de lente zouden overstappen zouden we een fikse narekening krijgen, omdat we wel de (relatief) dure winter (wat gas en elektriciteit betreft in elk geval) meer gas en elektriciteit verbruikt hebben dan dat we ervoor betaald hebben, want we betalen een maandgemiddelde. Met name deurverkopers snappen daar niets van als ik het probeer uit te leggen en blijven maar beweren dat dat echt niet het geval kan zijn. Dat heb ik twee keer geprobeerd, dus nu sla ik ze af en zeg dat ik geen interesse heb.

In de herfst is dat een ander geval. Dan wil ik nog wel open staan voor een nieuw aanbod. Mondeling ga ik geen contract aan, want ik wil alles nog wel goed kunnen nalezen en bekijken en vergelijken met andere leveranciers, maar meestal mailen ze dan een aanbod waar je mee kunt doen wat je wilt.
Zo werd ik laatst gebeld door Nuon. Hier zijn we in het verleden wel bij geweest en daarom konden ze me een mooi aanbod doen met een welkom terug bonus van 150 euro. We zouden dan maandelijks wel iets meer gaan betalen, maar dat zou ruimschoots gecompenseerd worden door die welkom terug bonus. Geen probleem om dit mondelinge aanbod te mailen. Maar wat ik toen las verbaasde me heel erg. Al een aantal jaar is ons verbruik vrijwel gelijk, met wel wat extra gasverbruik in een koude winter en de laatste jaren toch wat meer elektriciteitsverbruik door een groter huishouden, maar dat Nuon in de mail ervoor kiest om 200 kWh meer te rekenen dan we momenteel verbruiken en 200 m3 gas minder te rekenen, daar snap ik helemaal niets van (let wel, ze hebben zelf geschat op basis van vorige jaren). En aangezien gas toch een heel belangrijke kostenpost is voor de klant schetsen zij de situatie toch een stuk rooskleuriger dan de werkelijke rekening zal uitpakken. Van dit aanbod werd ik dus absoluut niet blij.

Dan maar de energievergelijker van gaslicht.com ingevuld met de juiste gegevens van ons verbruik van afgelopen jaar. En wat schetst mijn verbazing? Nuon komt als goedkoopste uit de bus, maar wel met een welkomstbonus van 280 euro! Dat is 130 euro meer dan mij mondeling en via mail beloofd werd. En wat schetste nog meer mijn verbazing? Als we bij onze huidige leverancier blijven, dan krijgen we een verlengpremie van 180 euro. We vinden duurzaamheid ook belangrijk, dus we denken er nog even over na of en waarnaar we willen overstappen. In elk geval kan het geen kwaad om jaarlijks de boel weer te bekijken, ook al ben je dik tevreden met je huidige leverancier en wil je daar niet weg, zo'n verlengpremie is ook best leuk meegenomen.

En ik zag ook dat je een gratis sticker kunt aanvragen (wel met reclame van gaslicht.com) die deze verkopers van je voordeur weert. Goed idee, alleen vind ik zo'n bestickerde voordeur weer niet zo fijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen