maandag 3 oktober 2016

huren of kopen?

Sommige dingen hoef je niet per se te kopen, maar kun je ook huren. Soms is dat heel handig, bijvoorbeeld iets waarvan de aanschafprijs heel hoog is, maar je hem niet vaak gebruikt. Helemaal als het ook nog eens veel ruimte inneemt kan het handig zijn om iets te huren, bijvoorbeeld een karretje, een bestelbusje of een klopboor.
Met andere producten kan het wel heel voordelig lijken om iets te huren, maar ben je eigenlijk veel duurder uit.

Zo kwam laatst onze buurvrouw naar me toe en vertelde triomfantelijk dat ze een nieuwe cv-ketel hadden. Deze hadden ze niet gekocht, maar huurden ze en waren daardoor een stuk goedkoper uit volgens de installateur. Meteen adviseerde ze mij om ook een ketel te gaan huren, omdat je dan veel minder gedoe hebt en in verhouding minder geld zou betalen. De (afgeronde) rekensom van haar: nu betalen we maandelijks 18 euro aan servicekosten voor onze oude ketel. Als we de nieuwe gaan huren betalen we maandelijks 33 euro aan huur, dus eigenlijk kost de huur ons 'maar' 15 euro per maand. En dan had ze nog iets over 10 of 12 jaar, maar wat dat precies was ben ik vergeten, vast de looptijd van de ketel en wanneer je dan een nieuwe ketel zou mogen huren of zoiets.

Ik ben niet echt zo goedgelovig, maar ik wil ook niet meteen heel pessimistisch zijn. Dus heb ik het verhaal aangehoord, vriendelijk geknikt en gezegd dat onze ketel het gelukkig nog prima doet. Deze is inmiddels ook al zo'n 11 jaar oud en vervolgens ben ik op internet een beetje gaan rondkijken wat een nieuwe ketel nu ongeveer zal kosten en of het inderdaad voordeliger is om te huren.

Een nieuwe ketel kopen kost al snel zo'n 1000 euro, wil je echt een goede hebben dan komt er nog een paar honderd euro bij op. Voor pak hem beet 1500 euro heb je dan een cv-ketel geïnstalleerd en al. Dit kost dan zo'n 150 euro per jaar als je hem in 10 jaar wilt afbetalen, oftewel zo'n 12,50 per maand. Stel dat je daarbovenop nog een onderhoudscontract zou willen afsluiten, dan komt er nog zo'n 10 euro (voor een nieuwe ketel betaal je minder, wij betalen zo'n 11 euro per maand) per maand bovenop en ben je 22,50 euro kwijt per maand. Dat is toch een dikke 10 euro minder dan onze buren per maand betalen. Oftewel na 10 jaar heb je 1200 euro bespaard door het kopen van een ketel. En de grap is, die ketel houdt er echt niet na 10 jaar opeens mee op, dus wanneer je hem koopt heb je er echt langer profijt van en betaal je in verhouding echt een stuk minder dan wanneer je een ketel zou huren. Bovendien heb je totaal geen gedoe ermee als je je huis wilt verkopen, want het is maar de vraag of de gehuurde ketel ook zo gemakkelijk over gaat op nieuwe bewoners. Hoe onze buren het gehad hebben, dat weet ik niet, maar ik heb zo het idee dat ze toch meer gaan betalen dan hen voorgerekend is.

Je zou zelfs ervoor kunnen kiezen om helemaal geen onderhoudscontract af te sluiten. Wij hebben dat pas twee jaar nadat we kwamen wonen gedaan. Gelukkig in die tijd geen problemen gehad, maar ook niemand die even de ketel kwam controleren. Bij een nieuwe ketel kan ik me zo voorstellen dat het de eerste jaren ook niet hoeft en anders is een onderhoudscontractje snel geregeld. Of denk ik nu te moeilijk? Hebben jullie een onderhoudscontract, of laat je er gewoon af en toe naar kijken door iemand op uurbasis?

8 opmerkingen:

  1. Wij wonen in een nieuwe wijk en hebben geen ketel meer maar een soort stadsverwarming. Echt heel fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onze ketel heeft eens per 2 jaar onderhoud nodig. De installateur belt zelf voor een afspraak dus ik kan het niet vergeten. Kosten 100 euro per twee jaar. De ketel is nog maar 4 jaar dus ik kan me voorstellen dat er later meer kosten aan komen. Ik zou er trouwens maar niet van uit gaan dat de ketel zeker meer dan 10 jaar mee gaat. Wij hebben er een na 8 jaar moeten vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel aardig van de buurvrouw dat ze je wil laten delen in haar idee. Wij hebben een onderhoudscontract en dat bevalt wel goed.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet perse altijd waar. In onze vorige woning hing een gehuurde ketel die we mee over moesten nemen. Die was toen vijf jaar oud. Binnen een jaar was hij finaal kapot en kregen we gratis en voor niks een nieuwe. Met een lagere huurprijs erna.

    Neemt niet weg dat kopen meestal goedkoper is, maar je hoeft maar net fikse pech te hebben na je garantietermijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wij hebben een nieuwe ketel.. idd 1500 euro incl nieuwe thermostaat.. we woonden hier nog geen week na 9 weken klussen en ik had niet langer dan 5 minuten warm water.. niet fijn als je net de cremespoeling in je haar hebt... ;) dus snel een nieuwe ketel.. dus niet lang vergelken en gedaan, maar bedrijf gebeld waarvan 1 van de monteurs een straat hier achter woont :p was snel geregeld. 1e jaar geen onderhoudscontract, ik neem aan dat ze daarna wel zullen bellen ;) een nderhoudscontract kost bij hen 59 per jaar.. (Of 99 per 2 jaar zelfs als je maar 1x per 2 jaar controle wil!! ) dus 5 euro per maand!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgens mij zijn dit soort dingen meestal duurder, maar misschien dat het gunstig is als je ergens woont, een ontzettend oude ketel hebt, een nieuwe huurt en binnen een paar jaar verhuist. Dat je dus niet de hele ketel gekocht hebt. Aan de andere kant; ik zou zelf niet graag een huis zonder ketel kopen, althans, niet zonder wat van de prijs af te praten dan.

    Mijne was net vervangen toen ik in mijn huis kwam wonen, misschien hing hij er een jaar of anderhalf. Ik heb er nooit een contract op gehad en kwam er pas laat achter dat onderhoud nodig was. Ik ben nu weer verhuisd, maar heb in ongeveer 7 jaar denk ik maximaal €80 aan kosten voor die ketel gehad. Ook zonder onderhoudscontract kun je dus overleven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou er trouwens maar niet van uit gaan dat de ketel zeker meer dan 10 jaar mee gaat. Wij hebben er een na 8 jaar moeten vervangen.


    เย็ดสาว

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Your blog was absolutely fantastic!
    Great deal of great information & this can be useful some or maybe the other way.
    Keep updating your blog,anticipating to get more detailed contents.
    ผลบอลเมื่อคืน

    BeantwoordenVerwijderen