dinsdag 9 oktober 2012

Koken zonder zakjes en pakjes

Een van de doelen die ik mezelf gesteld heb bij het starten van dit blog eind vorig jaar was om te leren koken zonder de standaard zakjes en pakjes die je in de winkel kunt kopen. En dat was een ware uitdaging. Ik ben van mezelf niet een geboren kok en koken zonder zakjes of pakjes deed ik eigenlijk nooit. De reden waarom ik zonder pakjes wilde leren koken is om minder geld kwijt te zijn aan boodschappen en om flexibeler te zijn met allerlei ingrediënten, ik heb mijn basisvoorraad vergroot, met name op het gebied van kruiden. En ik moet zeggen dat het me goed bevalt, meestal is mijn brouwsel best lekker, maar af en toe wat minder. Zo aten we vorige week koeskoes dat echt nergens naar smaakte (heeft iemand nog een lekker en simpel recept?)
Ik geloof niet dat ik in 2012 nog een pakje heb gekocht. Tot afgelopen zaterdag. Toen heb ik man naar de winkel gestuurd met boodschappenlijst om de boodschappen te doen en daarop heb ik ook gezet dat hij maar wat pakjes moest kopen. Man gaat binnenkort waarschijnlijk even wat vaker koken en hij is (nog) niet van het koken zonder pakje en ook heeft hij een hekel aan het snijden van groenten. En aangezien de pakjes in de aanbieding waren, vond ik dat hij nu maar vast wat pakjes kon inslaan.

Gisteren heb ik natuurlijk wel gekookt zonder pakje. Voor het eerst chili con carne en we vonden het heerlijk en het leukste vind ik nog dat ik het zelf een beetje in elkaar geflanst heb zonder recept.
Hiervoor had ik gehakt, groenten (knoflook, ui, prei, paprika), een blik gepelde tomaten en een blikje tomatenpuree op smaak gebracht met wat peper en zout. Een scheut kant en klare chilisaus erdoor (ik was een beetje te scheutig, het was behoorlijk pittig). En natuurlijk een blik bruine bonen en ananasstukjes.
Die fles chilisaus was vorig jaar niet in mijn kastjes te vinden en nu gebruik ik hem regelmatig, met name bij wraps vinden we dat erg lekker. Elke keer een stapje en een smaakje verder bevalt mij wel goed.

16 opmerkingen:

  1. Ik beken dat ik voor macaroni en bami nog steeds zakjes gebruik… Maar verder maak ik wel alles zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoveel lekkerder zonder pakjes.
    Er is genoeg te vinden op internet aan recepten.
    succes

    groetjes Christien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Couscous smaakt uit zichzelf nergens naar, maar t combineert wel met alles. Denk aan couscous met gegrilde groenten en kleine stukjes kaas, of couscous met tomaat, olijven, komkommer en geroosterde paprika.
    Je moet het altijd flink kruiden. Op mijn kookblog staat een basisrecept maar als je zoekt op couscous kom je ook andere recepten tegen:
    http://spaarcentjekookt.blogspot.nl/2011/05/couscous-basisrecept-dat-je-kunt.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond koeskoes al zo raar staan, het is dus couscous :)

      Verwijderen
  4. Ik gebruik nooit kant en klare pakjes, blik of bokalen. Voeding zelf bereiden is veel smakelijker, gezonder én een pak goedkoper of de kant en klare versies. Bij het zelfbereiden weet je tenminste welke ingrediënten je toevoegt....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tip voor couscous: laat ze wellen in bouillon ipv gewoon heet water. en dan oppeppen met wat boter en verse kruiden erdoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij eten ook graag chilisaus met wraps. Dan bak ik eerst het gehakt rul en daarna 'smoor' ik het in chilisaus. In een wrap, lekker wat kaas erop en nog een paar minuutjes in de oven: heerlijk! Je kunt er eventueel dan nog een dip bij maken, maar dat doen wij eigenlijk nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig dat je het zonder al die pakjes en zakjes hebt gedaan! Compliment! Wat gemalen komijn door de couscous kan ook lekker zijn. En misschien iets meer zout in het welwater?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook ik kook zonder zakjes , heb ze gewoon opgemaakt en niet meer gekocht. Ken je de site kook zonder e -nummers? Staat een link op m'n blog. Ook soep verder zakjes gemaakt zonder zakjes is heerlijk en in oude kookboeken staan heel veel lekkere recepten .Ook om te bakken heb je niet altijd bak mixen nodig met bloem/zelfrijzend bakmeel , eieren, suiker en boter kom je een heel eind.Mijn ervaring is dat het veel lekkerder is zonder allerlei pakjes etc, en veel gezonder .

    BeantwoordenVerwijderen
  9. vind het knap hoor, wij doen ons best maar ook hier nog wel eens een pot saus of zoiets. Kijk anders eens in de bibliotheek of je het boek van Karin Luiten kunt vinden (heet, hoe verrassend, Koken zonder pakjes en zakjes!). Staan veel makkelijke recepten in, voor gerechten die je (wij..) meestal met zakjes of pakjes maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik gebruik ook nagenoeg geen pakjes meer. Chili con carne maak ik hetzelfde dan jij. Wel ook flink kruiden.
    Waar ik wel nog een pakje voor gebruik is de roomsaus met kruiden die in de oven gaat over zalm met spinazie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij koken beide zonder pakjes, dit vanwege het feit dat er veel ongezonde ingrediënten in zitten. En ik zo gezond mogelijk wil eten.

    Voor de chili concarne gebruik ik gewoon chili poeder, dit is goedkoop en het juiste ingrediënt. Voor de mensen die het extra pittig willen kun je nog wat cayennepeper toevoegen of een pepertje meebakken.

    Succes! groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook hier zo min mogelijk gebruik van pakjes, zakjes of kant-en-klare potten met saus. Ik haal ze in huis voor als ik terug kom van vakantie en niet direct naar de supermarkt wil rennen. En als Man moet koken en ik wil dat het eetbaar is.
    Voor wat betreft de couscous: gedroogde abrikozen in stukjes, rozijnen, gedroogde tomaten en geroosterde amandelschaafsel. Op smaak maken met wat bruine suiker en een beetje kaneel. Voor de smeuigheid een verse salade met munt erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi, ook ik kook zonder pakjes en zakjes sinds begin dit jaar. Wat ik soms nog wel eens koop is een kant en klare pizza. Hierboven lees ik al een aantal goede tips voor websites over koken (van spaarcentje, koken met karin en smackelyk e-nummer vrij). Ik wil er nog een aan toevoegen: blog van Heleen Quantrill: eet goed, voel je goed. Zij kookt ook zonder pakjes en zakjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nog even een Anvulling over Karin Luiten: op de site van dagblad Trouw staat ook elke week een recept van haar . Ze vergelijkt dan ook altijd met kant en klare zakjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goed bezig hoor, zo koken zonder pakjes en zakjes! Ook ik kook zonder pakjes en zakjes, nergens voor nodig. Veel gezonder om zelf te koken en soms nog sneller dan met een pakje/zakje. En het scheelt hier zo in de kosten, een absoluut pluspunt! Ik ga eens lekker rondneuzen op je blog :)

    BeantwoordenVerwijderen